loading...
رسانه یار12 | شَبَكَةَ حَبیبَ12 | Yare12.ir
پیـج اینستاگرام پایگاه یــار12

https://rozup.ir/view/2154001/istapage-yar12_394390.jpg

آخرین ارسال های انجمن
علی قهرمانی بازدید : 595 دوشنبه 1395/12/02 نظرات (0)

نام آن بزرگوار، فاطمه است و برای ایشان هشت لقب ذکر کرده اند: صدیقه، راضیه، مرضیه، زهرا، عذرا ، بتول ، طاهره و مبارکه (1). از بعضی روایات استفاده می شود که زکیه و محدثه از القاب آن خانم است و کنیه او ام ابیها است. (2)

 

عمر آن حضرت تقریبا هجده سال بوده است. ایشان در روز جمعه بیستم جمادی الثانی سال دوم بعثت به دنیا آمدند (3) و سال یازدهم از هجرت، سوم جمادی الثانی (4) به دست گردانندگان سقیفه بنی ساعده شهید شدند.

 

شخصیت حضرت فاطمه زهرا را با این بحث کوتاه نمی توان معرفی کرد و آنچه در اینجا بیان می شود، قطره ای از دریای فضیلت آن صدیقه شهیده است.

 

پدر و مادر

زهرا سلام الله علیها پدری چون رسول گرامی دارد که به گفته سعدی همه مراتب انسانیت را به کمالاتش پیموده است. همه تاریکی ها به جمالش روشن شده است و همه صفات او در انتهای خوبی است: بلغ العلی بکماله کشف الدجی بجماله حسنت جمیع خصاله صلوا علیه و آله

 

مادری همچون خدیجه دارد که باید گفت اسلام مدیون زحمات آن بزرگوار است. مادری که سه سال، مسلمانان محصور در شعب ابی طالب را اداره کرد و تمام اموال و ثروت خود را در این راه خرج کرد. مادری که چندین سال در مکه با آن مصیبتهای کمر شکن به سختی زندگی کرد، و دوش بدوش پیامبر اکرم، اسلام را یاری کرد و در این راه سنگها به بدن مبارکش فرود آمد، بی حرمتیها به او وارد شد،احانت ها در این راه دید و هرچه این اتفاقات بیشتر می شد، صبر و استقامت ایشان بیشتر می گشت.

 

فضایل انسانیت

 چه می توان گفت در حق کسی که پیامبر گرامی (ص) کرارا درباره اش فرموده است: ان الله اصطفیک و طهرک و اصطفیک علی نساء العالمین. (9)

 

همانا خداوند تو را برگزیده و پاکیزه و معصوم گردانیده و تو را بر همه زنها رجحان داده است.

 

اگر برای فضیلت زهرا چیزی جز سوره کوثر نبود، زهرا را بس بود که بگوید نزد خداوند افضل و برتر از عالمیانم.

 

انا اعطیناک الکوثر فصل لربک و انحر ان شانئک هو الابتر. (5)

 

همانا کوثر را بر تو ارزانی داشتیم، پس برای پروردگارت نماز گزار و قربانی کن، به درستی که بدخواه تو دنباله بریده است.

 

همسر و فرزندان

زهرا سلام الله علیها از نظر همسر و مصاحب، و از نظر اولاد صالح نیز، فوق العاده است. شوهری چون امیرالمومنین دارد که بیش از سیصد آیه از قرآن شریف درباره او نازل شده. (6)

 

شوهری که از نظر تاریخ، قطعی است که اسلام مرهون او است. شوهری که به اقرار خود اهل تسنن، عمر بیش از هفتاد مرتبه در مواقع مختلفه گفته: لولا علی لهلک عمر. (7)

 

فرزندانی چون حسن، حسین، زینب و کلثوم دارد که اگر نبودند، قطعا اسلام نبود و به گفته امام حسین و علی الاسلام السلام (8) زهرا از نظر فرزند، ام الائمه است، سر مستودع است، مادر عصاره عالم خلقت، حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

 

زهرا از نظر ایمان

«یا ایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی ». (9)

«ای نفس مطمئنه! - که به مقام شهود رسیده ای - بیا به سوی پروردگارت خشنود شده، و داخل در زمره بندگان من شو و داخل شو در بهشت من.» ما باید بدانیم که القاب چهارده معصوم، کنیه های آنان و اسماء آنان بی سبب نیست. همه آنها سر دارد. معنی ندارد زهرا، صدیقه; زکیه; طاهره; محدثه و ... نباشد و به این گونه لقبها متصف شود. اگر جبرئیل نیاید و با او محادثه نکند و به او محدثه بگویند، دروغ است: تعالی الله عما یقول غیر العارفین فی حقهم، و معنی ندارد کسی محدثه باشد و ایمانش به مرتبه شهود نرسیده باشد.

 

زهرا از نظر علم

از نظر روایات، کتابهایی نزد ائمه طاهرین است که از جمله آن کتابها مصحف فاطمه سلام الله علیها است.

 

این کتاب را ائمه به آن افتخار می کرده اند و می گفتند: علم ما کان و یکون و ما هو کائن در آن است; و به خط امیرالمؤمنین و املای حضرت زهرا سلام الله علیهما می باشد. (10)

 

عبادت زهرا

در روایات آمده است که زهرا به قدری روی پا ایستاد و عبادت کرد که پاهای او متورم شد (11)امام حسن علیه السلام می گوید، مادرم از اول شب تا صبح عبادت می کرد و هرگاه از نماز فارغ می شد، به دیگران دعا می کرد. از او پرسیدم که چرا به ما دعا نکردید؟ فرمود: عزیز من اول دیگران، سپس ما - الجار ثم الدار. (12)

 

تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار با فضیلت است. امام صادق علیه السلام فرموده:

 

«تسبیح جده ام زهرا سلام الله علیها نزد من از هزار رکعت نماز بهتر است » .(13)

 

می گویند: زهرا برای کمک، خادمه ای لازم داشت و گرفتن خادم و خادمه در آن زمان رایج و بلکه لازم بود. چون زهرا سلام الله علیها بر رسول الله وارد شد قبل از آنکه در این مورد چیزی بگوید، پیامبر فرمود: زهرا جان می خواهی چیزی به تو یاد دهم که بهتر از دنیا و آنچه در آن است باشد؟ و تسبیح مشهور را به او یاد داد.

 

زهرا سلام الله علیها با خوشحالی تمام به خانه بازگشت و به امیرالمومنین عرض کرد با دعایی که از پدرم صلوات الله علیه گرفته ام، خیر دنیا نصیب من شده است.

 

سخاوت و ایثار زهرا

مفسرین شیعه و سنی اتفاق دارند که روزی زهرا سلام الله علیها با اطرافیانش روزه بودند. در هنگام افطار فقیری رسید و از آنها چیزی خواست. زهرا، شوهرش، بچه هایش و خادمه اش افطار خود را به آن گدا دادند. زهرا برای افطار روز بعد نانی تهیه کرد. یتیمی آمد، زهرا نان را به یتیم داد در مرتبه سوم نانی تهیه نمود اسیری آمد و افطار خود را به او داد و بالاخره هر سه شب را بدون افطار صبح کرد و آیه شریفه نازل شد «و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا. انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاءا و لا شکورا!» (14)«و اطعام کردند طعامی را که دوست داشتند به مسکین و یتیم و اسیر جز این نیست که این کار را فقط برای خدا می کنیم و از شما جز او سپاسی نمی خواهیم » . (15)

 

وصیت

 در ایام بیماری، فاطمه (علیها السلام) روزی امام علی (علیه السلام) را فراخواند و آن حضرت

 

را وصی خویش قرار داد و به آن حضرت وصیت نمود که پس از وفاتش، فاطمه (علیها السلام)را شبانه غسل دهد و شبانه کفن نماید و شبانه دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته‌اند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر جنازه او حاضر نباشند.(21)

 

شهادت

 سرانجام روز سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری فرا رسید. فاطمه (علیها السلام) آب طلب نموده و بوسیله آن بدن مطهر خویش را شستشو داد و غسل نمود. سپس جامه‌ای نو پوشید و در بستر خوابید و پارچه‌ای سفید به روی خود کشید؛ چیزی نگذشت که دخت پیامبر، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، دنیا را ترک نموده و به شهادت رسید؛ در حالیکه از عمر مبارکش بنا بر مشهور، 18 سال بیشتر نمی‌گذشت و بنا بر مشهور تنها 95 روز پس از رسول خدا در این دنیا زندگی نمود.

 

فاطمه (علیها السلام) در حالی از این دنیا سفر نمود که بنا بر گفته معتبرترین کتب در نزد اهل تسنن و همچنین برترین کتب شیعیان، از ابابکر و عمر خشمگین بود و در اواخر عمر هرگز با آنان سخن نگفت؛ و طبیعی است که دیگر حتی تأسف ابی‌بکر در هنگام مرگ از تعرض به خانه فاطمه (علیها السلام) سودی نخواهد بخشید.(22)

 

منابع:

 

1- مناقب ج 3، ص 133 و 133- بحار الانوار ج 43 ص 16

 

2- مناقب ج 3، ص 133 و 133- بحار الانوار ج 43 ص 16

 

3- شیخ مفید (ره) در حدائق الریاض، مصباح کفعمی (ره)

 

4- مناقب ابن شهر آشوب ج 3- امالی صدوق سوره کوثر.

 

5- سوره کوثر.

 

6- خطیب بغدادی در تاریخ خود ج 6 ص 221 و ابن حجر در صواعق ص 76، شبلنجی در نورالابصار ص 73 از ابن عسکر از ابن عباس: در کتاب خدای تعالی برای هیچ فردی، آنقدر که در فضیلت علی علیه السلام نازل شده، آیه نازل نشده است.

 

7- سنن بیهقی ج 7 ص 442، ریاض النضره ج 2 ص 196

 

8- مقتل خوارزمی ج 1 ص 184- لهوف ص 20

 

9- فجر آیات 27 تا 30.

 

10- اصول کافی ج 1 بصائر الدرجات.

 

11- بحار ج 43 ص 84- منتهی الامال ص 161.

 

12- کشف الغمه ج 2 س 25 و 26- بحار ج 43 ص 81 و 82.

 

13- وسائل الشیعه ج 4 باب 9 ص 1024.

 

14- سوره دهر/ (انسان) آیه 7 و 8.

 

15- امالی صدوق ص 212- 216- تفسیر کشاف تالیف جار الله زمخشری.

 

21- بحار الانوار کتاب العلم.

 

22- مقاتل الطالبین، کشف الغمه

 

23- پایگاه فرهنگی و مذهبی یـار12

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
به نام خداوندی که برای هر قومی امـام زمـانـی قرار داده است. ما تلاش می كنیم وامیدواریم که اسلام نیز همتای علوم دیگر در دنیای مجازی پیشرفت كند. هرچند كه ما معتقدیم ؛سـرچشمه تمام عــلوم و پــیـشـرفـت ها كـسـی اسـت كـه ما مـسـلـمـانـان آن را خدا می نامیم. اما " یــــار دوازده (یار امام دوازدهم) " قـصـد دارد که تـمـام مـطـالـب و مـوارد مـربـوط به حضرت حجت(عج) را در قالب متن ، صوت و فیلم به اشتراک بگذارد و مـسـلـمـانـان از آنـها باخبر شوند تازمینه های ظـهـور ایـن بـزرگوار آماده شود و به یاران ایشان افزوده گردد ، زیـرا کـه بـیـشـتـریـن عـذاب اخروی برای کسانی است که امـام زمـان خود را به نیکی نگه نداشته و او را پس بزنند. به امید ظـهـور موعـودمان : حـضرت حـجـت(عج)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چه مطالبی را بیشتر می پسندید؟
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    عضو شوید
    با عضویت در سایت از امکانات زیادی برخوردار خواهید شد.
    عضویت در این سایت کمتر از 30 ثانیه طول میکشد
    پس به امتحانش می ارزد.

    ثبت نام
    آمار سایت
  • کل مطالب : 76
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 24
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 55
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 685
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 5,676
  • بازدید سال : 42,592
  • بازدید کلی : 445,262